לוחמים בדרום. צילום: דו"צ
לוחמים בדרום. צילום: דו"צ

במרכז "הרצוג" רוצים להיות "מגדלור" לטיפול בלוחמים פוסט טראומטיים

במרכז הרפואי בירושלים החל לפעול מרכז חדש לטיפול בפוסט טראומה ובריאות הנפש של הלוחמים
שי שגב | 05.02.2024

צעד חשוב בתחום השיקום ליוצאי כוחות הביטחון: נפתח מרכז חדש לטיפול בפוסט טראומה ובבריאות הנפש במרכז הרפואי "הרצוג", שבשכונת גבעת שאול בירושלים. הפעילות החשובה מנוהלת על ידי אגף הפסיכיאטריה בהרצוג, ומתבססת על הניסיון של מטי"ב (המרכז הישראלי הוותיק לפסיכו-טראומה), שנחשב למוביל בתחום בכל העולם, וממוקם בתוך קומפלקס הרצוג.

לדברי ד"ר קובי חביב, מנהל "הרצוג", "הקמנו מרכז חדש ופורץ דרך מבחינת הגישה הטיפולית בנפש והראייה המערכתית והאינטגרטיבית. המרפאה ממוקמת בבניין המרפאות החדש אצלנו, שבנייתו הושלמה אשתקד, ויש בו תנאים מצוינים".

תמר גליל, מנהלת מחוז ירושלים באגף השיקום של משרד הביטחון, מוסיפה: "לאור רפורמת 'נפש אחת', אגף השיקום פועל רבות לתת מענה לנכים המתמודדים עם פוסט טראומה. כעת, נפתח המרכז החדש במרחב ירושלים, שמרחיב את המענה באזור זה ומסייע בקליטת הנכים החדשים של 'חרבות ברזל' ושל רבים שעוד יגיעו אחריהם. אנו באגף מבינים את הצורך במרכז כזה, שהפך אקוטי מאז פרוץ המלחמה, ומשום כך, עודדנו את הנהלת הרצוג להזדרז בהיערכות למתן השירותים, ואנו מודים להם על כך".

תוכנית אישית רב מערכתית

צוות המרכז החדש כולל: פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע טיפוליים פרה-רפואיים כמו: ריפוי בעיסוק, מטפלים באמנות ובדרמה ואחרים. אגף השיקום במשרד הביטחון מפנה את המטופלים, ובשלב ראשון, מתקיימת במרכז הערכת מצבם הנפשי ונבנית תוכנית טיפול אישית מותאמת רב-מערכתית.

פרופ' פנחס דנון, מנהל אגף הפסיכיאטריה בהרצוג ומנהל המרכז החדש מסביר: "הרעיון הוא לאפשר התערבויות פרטניות למטופלים, וגם טיפולים זוגיים, או קבוצתיים. הטיפול הוא התנהגותי – קוגנטיבי, ו/או תרופתי וממוקד בטראומה וכן בתחלואת נפש, אם התפרצה בעקבות הפוסט טראומה. התחלנו לאבחן במרפאה את המטופלים ולבצע הערכות מצב, על בסיסן נבנות תכניות טיפול ושיקום, שגם משלבות טכנולוגיות מתקדמות.

"אנחנו עומדים בקשר מקצועי עם מומחים בנוירולוגיה, בהפרעות שינה, בתחום השיקום המיני ומומחים אחרים ככל שנדרש. החזון שלנו הוא לספק ליוצאי כוחות הביטחון איכות גבוהה של רפואת הנפש, מגע אישי ושירות גמיש ומעולה".

מהי הפרעת דחק

הפרעת דחק פוסט-טראומטית מופיעה בעקבות אירוע טראומטי של חשיפה לאירוע/ים הקשור/ים במוות או איום במוות, פציעה חמורה או איום לפגיעה בשלמות הגוף, ובתגובה לכך עולה פחד עד אימה קיצונית וחוסר אונים.

פוסט-טראומה נחשבת הפרעה כרונית, שמתבטאת בקשת רחבה של תסמינים, בהם: פלאשבקים של תחושות קשות וזיכרונות מטרידים ביחס לאירוע הטראומטי, תגובות רגשיות קשות – כאשר הוא מוזכר, שינויים בהתנהגות (התפרצויות בכי וזעם, הסתגרות, מצב רוח ירוד, טלטלות רגשיות, דיסונאציה – התנתקות, אדישות, חרדות), מאמצים להימנע ממחשבות או קשר עם פרטים המזכירים את האירוע ועוד.

הגדרת האירוע הטראומטי תלוית מבנה אישיות. יש שילקו בה גם לאחר אירוע, שלאחרים נראה קל. ועדיין מדובר בנכות נפשית, שהמדינה מקבלת עליה אחריות. המרכז החדש צפוי להפוך למודל טיפולי בארץ ובעולם בפוסט טראומה.

בזכות ההסדר החדש

הבסיס לפעילות המרכז החדש הוא הניסיון הרב של מטי"ב, שהוקם במרכז הרפואי הרצוג לפני יותר מ-30 שנים על ידי פרופ' דני ברום, בתקופה בה שימש יזם ויו"ר הקואליציה הישראלית לטראומה.

מטי"ב הוקם כדי לתת מענה טיפולי לאזרחים, שחוו טראומות נפשיות באירועי טרור ואחרים. לאורך השנים עוסק מטי"ב בטיפול, בהכשרה מקצועית, במחקר ובהעלאת המודעות לתחום הטראומה הנפשית, וכן במתן שירותים בתחומי הפסיכולוגיה לבני 17 ומעלה, נפגעי טראומה ואובדן.

פרופ' דני ברום: "אנחנו מטפלים כבר שנים בהלומי קרב. ייחודו של ההסדר החדש עם אגף השיקום במשרד הביטחון, הוא באפשרות לתת מעטפת טיפולית רצינית, עמוקה ואיכותית, הן בהיבטים אישיים, הן בזוגיות או בטיפול קבוצתי, והאפשרות לתת גם תמיכה פסיכיאטרית. משרד הביטחון עושה כאן צעד גדול וחשוב להרחבת הפריזמה הטיפולית, ונותן מענה לצרכים של הפוסט טראומטיים, בהם מנעד רחב של ויסות רגשות, שיקום ותחזוקה של מערכות אישיות (בעבודה, בזוגיות, במשפחה, בחברויות).

"אנחנו גם מקווים ומאמינים שהמרכז החדש שקם כעת יהפוך למודל טיפולי שהוא מגדלור בתחום".

פרופ' דנון מוסיף: "הזדרזנו לפתוח את המרכז. בחודשים הקרובים נוסיף עוד שירותים כמו: טיפול באומנויות, טיפול בעזרת בעלי חיים וטיפולים אלטרנטיביים שונים שנבחן יעילותם והתכנותם, כפי שבחנו לאחרונה קבוצת תיפוף, שיש לה כוח אדיר. מתגבש במרכז החדש צוות מקסים שרק רוצה לעטוף את המטופלים באהבה ולסייע ככל הניתן".

קטגוריות: רווחה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *