"בושה למותג, עופו לנו מהעיניים": ההקלטה שמסעירה את הלומי הקרב
חשיפה ששודרה בחדשות 13 ביום ראשון, 21 ביוני, במהדורה המרכזית, מציתה סערה ציבורית סביב ארגון נכי צה"ל. בכתבה של הדר גיל-עד נחשפו הקלטות שבהן נשמע יו"ר הארגון, עו"ד עידן קלימן, מתבטא כלפי לוחמים הלומי קרב ומכנה אותם, בין היתר, "בושה למותג נכי צה"ל".
"פצועי הפוסט-טראומה מבזים את המותג": הקלטות יו"ר ארגון נכי צה"ל נגד הלוחמים הלומי הקרב | חשיפת חדשות 13https://t.co/swQibzQoK2@HadarGil pic.twitter.com/XzW0HEwIvX
— חדשות 13 (@newsisrael13) June 21, 2026
הפרסום מגיע בתקופה שבה מספר הלומי הקרב המוכרים על ידי משרד הביטחון מזנק לשיא חסר תקדים מאז 7 באוקטובר. במקביל, מתמודדי פוסט-טראומה רבים מתלוננים על יחס מפלה מצד הארגון. "מרגישים שקופים, לא רואים אותנו", נמסר בכתבה.
בעקבות החשיפה יצא פורום יהלומי הקרב במתקפה חריפה. הפורום בראשות היו"ר נדב וירש שיגר מכתב לשר הביטחון ישראל כץ ולמנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, ובו דרישה להתערבות מיידית ולבדיקת עומק של מערכת היחסים בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל.
לדברי הפורום, אין מדובר באמירה אומללה או באירוע תקשורתי חולף, אלא באירוע חמור שמעלה שאלות יסוד על אופן ייצוגם של עשרות אלפי הלומי קרב.
הפורום מדגיש כי הדברים נאמרו על ידי מי שעומד בראש הגוף היציג היחיד של נכי צה"ל – אדם המחזיק בתפקיד ציבורי רב השפעה, שותף לדיונים, לוועדות ולהליכי חקיקה הנוגעים ישירות לזכויותיהם.
במכתב נדרשים ארבעה צעדים: הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה שתבחן את מערכת היחסים בין משרד הביטחון לארגון; פרסום מלא של ההסכמות, ההתכתבויות והמסמכים שהתגבשו לאורך השנים; בדיקה מקיפה של השימוש שנעשה במעמדו, בכוחו ובמשאביו של הארגון; וגיבוש מנגנון ייצוג עצמאי, קבוע ומחייב לציבור הלומי הקרב בכל דיון, ועדה או הליך משפטי הנוגע לזכויותיהם.
בארגון נכי צה"ל דחו את הפרסום וטענו כי מדובר בהצגה מסולפת ומגמתית של דברים שנאמרו בשיחה פנימית.
לטענת הארגון, הדברים כוונו לקבוצה מצומצמת של אנשים הפועלים באופן שיטתי נגדו, ולא נאמרו על הלומי קרב או על נפגעי פוסט-טראומה. "ככל שיש מי שנפגעו מהדברים או פירשו אותם אחרת, אנו מצרים על כך", נמסר. הארגון הוסיף כי ההסכם משנת 2021 פורסם באתר הארגון במסגרת רפורמת "נפש אחת", וכי הטענה שהתנגד להגבלת שכר הטרחה משוללת יסוד.
ממשרד הביטחון נמסר:
שיקום נכי צה"ל הוא משימה לאומית מהמעלה הראשונה. לפי המשרד, מאז 7 באוקטובר מתמודד אגף השיקום עם כ-25 אלף פצועים חדשים, שמרביתם סובלים גם ממצוקה נפשית, ותקציב האגף הוכפל לכ-10 מיליארד שקלים, כשמחציתו מוקדש למענים למתמודדי הנפש.
עוד נמסר כי לאור הצפי לכ-100 אלף פצועים עד 2028 הוקמה ועדת "מור יוסף" בשיתוף ארגון נכי צה"ל, שהמלצותיה צפויות להביא לשדרוג נוסף במערך השיקום.

תגובות