ד"ר גיא אקוקה עו"ד
ד"ר גיא אקוקה עו"ד. צילום: פרטי

התקנות המפלות בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות / ד"ר גיא אקוקה עו"ד

תקנה 3 בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות טומנת בחובה שני מוקשים. כעת הלחץ עובר לוועדת העבודה והרווחה
תוכן ממומן | 18.02.2024

חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות נועד במקור להיטיב עם אוכלוסיות רבות ונרחבות ולשפר את המענים והשירותים ומענים שניתנים לצבור שלם על כלל נגזרותיו – זאת תוך יישום רוחה וכוונתה של אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות שישראל היא צד לה ואף אישררה אותה.

חוק זה טמן בחובו הגדרה תקציבית מפורשת ייעודית ואף הסמיך את שרי הרווחה להתקין מכוחו תקנות על אופן יישום החוק. סדרת התקנות כוללת את המבוא שמהווה את שער הכניסה לחוק כהגדרתו שמגדיר מי זכאי להיכלל בגדר חוק זה. לאחר מכן יותקנו תקנות בדבר רמות התמיכה והזכאות ובשלב הבא ייקבע היקף וסוג השירותים שיינתנו ויהיו מוצעים על ידי משרד הרווחה באמצעות נותני שירותים – כאלה שיעמדו במכרזים השונים כספקי שירותים למשרד.

בימים אלה ממש הסתיים המועד הקצר ביותר שהקצה משרד הרווחה והביטחון החברתי להערות הציבור על התקנות הראשונות שיניח שר הרווחה בפני וועדת העבודה והרווחה של הכנסת – תקנות שמגדירות כאמור את בסיס פירוט יישום החוק בשלב הקריטי המקדים והבסיסי ביותר ועונה על השאלות הבסיסיות והעקרוניות: מיהו הזכאי ובאילו תנאים יזכה לזכויות אותן מעניק משרד העיקריים.

תקנה 3 בקובץ התקנות המאוגדות במסמך זה ושלאחר עיבודן יובאו לדיון ולאישור הוועדה בכנסת טומנות בחובן שני מוקשים הסותרים לא רק את החוק, רוחו ותכליתו ואת כוונתו וכוונת המחוקק ויוזם החוק – אלא אף את מדיניות הרווחה בכלל ואת רוח האמנה הבינלאומית, שמכוחה נחקק החוק המכונן שמגדיר מחדש את עולם הרווחה ומניח תשתית חדשה להנחת יסוד זאת במדינת ישראל.

שני הכשלים והחסמים העיקריים והבסיסיים שמפלים לחלוטין ומדירים באופן בוטה וגורף שתי אוכלוסיות עצומות בגודלן ובהיקפן מקרב ציבור הנכים בישראל. האוכלוסיה האחת כוללת כאלה שיאובחנו או יוכרו כאנשים עם מוגבלויות לאחר גיל 67, בעודם אזרחים ותיקים. זוהי אפליה גילנית מובהקת וחסם ברור. במלים אחרות, מגבלתם או נכותם של אלה לא תוגדר כמוגבלות על ידי משרד הרווחה לפי חוק זה.

אוכלוסיה נרחבת נוספת שתודר מהתקנות ולא תוכר בחוק זה כבעלת מוגבלות או נכות: כאלו שנכותם נוצרה כתוצאה ממחלה ניוונית מתמשכת מגיל 18 ועד גיל 67. לדוגמה, מי שיאובחן בגילאים אלה במחלות שונות כמו ניוון שרירים או ניוון בראייה או בשמיעה (ודבר זה לא נוצר למשל עקב תאונה או מלידה) הרי שהוא יודר מגדר החוק במשרד הרווחה – ולא יוכר כאדם עם מוגבלות.

החוק מרבה להסמיך את שר הרווחה לקבוע את כללי המשחק של יישום החוק על פרטיו. מעבר לכך, החוק – כמו גם התקנות הכוללות אבחנות וקביעות רפואיות של ממש – נעדר חובת היוועצות בשר ובמשרד האמון על כך, שר הבריאות.

לאחר שהמאמצים לשינוי העניין באמצעות פנייה לראשי מערכת משרד הרווחה והעומדים בראש המשרד מרמת השר והמנכ"ל לא צלחו – המאמץ והלחצים יופנו לכיוון חברי ועדת הרווחה של הכנסת והעומד בראשה.

  • ד"ר גיא אקוקה, עו"ד,  הוא חבר הוועדה המייעצת בנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ויושב ראש הוועדה לביואתיקה בלשכת עורכי הדין ואדם עם מוגבלות בעצמו
קטגוריות: רווחה, נגישות, דיעות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *