
נוער טרנסג'נדר חשוף פי שניים לאלימות ופי שלושה להטרדות ותקיפות מיניות
מכון המחקר מגנוס הירשפלד, בשיתוף ארגון "איגי" והאוניברסיטה העברית, מפרסמים מחקר העוסק בהשתלבותם של בני נוער על הקשת הטרנסית בבתי הספר. תוצאות המחקר, מגלות תמונה מדאיגה במיוחד שכוללת אחוזי אלימות ונשירה גבוהים, לצד פגיעה בזכויות בסיסיות לחינוך ומוגנות.
נתוני המחקר מעידים, כי תלמידים המזדהים כטרנסג'נדרים חשופים פי שניים לאלימות קשה, ופי שלושה לתקיפה מינית והטרדות. כמו כן, התלמידים הללו חשופים יותר לאלימות מילולית, עוינות, החפצה וגישה מבזה לזהותם המגדרית. כתוצאה מכך רבים מהם נוטים להיעדר יותר משיעורים ולנשור מהלימודים בכלל.
מי שלא מסייע למגמה הם מורי בית הספר, שלא מגיבים להערות פוגעניות שמושמעות כלפי התלמידים הללו בנוכחותם. החוקרים הסבירו: "ניכר כי אין מודעות מספקת בקרב צוותי חינוך שהערות אלו הן ביטוי של הטרדה, קרי אלימות שיש למגר מבתי הספר. לכן יש צורך בהגדרת מדיניות ברורה המלווה בהכשרה פדגוגית תואמת".
לפי נתוני המחקר, כמעט 70% מהתלמידים העידו כי המוסד לא מאפשר להם להשתתף בשיעורים מופרדים בהתאם לזהות המגדרית שלהם, ו-75% העידו כי בית הספר אף לא מאפשר להם להשתמש בזהות שבחרו בחללים מופרדים (תאי שירותים למשל).
מצד אחר, שילוב של סדנאות והסברה כללית מטעם ארגוני להט"ב, כמו איגי, מביאות למגמה הפוכה במסגרתה שיעורי הנשירה קטנים ומידת הביטחון של התלמידים הגאים בבית הספר מתחזקת. עם זאת, ואף שנרשמה עלייה של 30% בשילוב תכנים אלו בבתי הספר, עדיין 60% מהמוסדות החינוכיים לא משלבים אותם בסדר היום של התלמידים.
התקציב הנוכחי של משרד החינוך מאפשר שילוב של סדנאות חיצוניות בהיקף של רק 8% בכיתות העל-יסודיות, וניכר כי כמעט 39% מהתלמידים ביישובים ברמה סוציו-אקונומית גבוהה העידו יש בית הספר בוחר בארגונים גאים כדי להעביר סדנאות. הנתון יורד ל-23% בקרב יישובים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה יותר.
תגובות