
רן ארז מסרב לקבל את ההשוואה להסכם עם הסתדרות המורים
הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי דנה השבוע בהיערכות מערכת החינוך לשנת הלימודים שבפתח וזאת ברקע דו"ח המבקר על היערכות המשרד לשוק העבודה המשתנה – דוח שנתי 71ב – ישיבת מעקב.
בדיון עסקו בעיצומים ושיבושים של ארגון המורים העל-יסודי בסוף שנה"ל תשפ"ג ובאזהרות על שביתת הארגון בפתיחת שנת הלימודים. בשונה מהנאמר בדיון הקודם לפני כחודש, אז הצביעו יו"ר ארגון המורים רן ארז ונציג משרד האוצר על חוסר אופטימיות ביחס לפתרון המשבר. הפעם סיפר יו"ר הארגון רן ארז כי אמש נפגש עם שר האוצר ושר החינוך ויש אופטימיות, "שר האוצר לוקח עליו את האחריות. ירדתי מהדרישות הראשונות אבל מהיכן שאנחנו היום כבר לא נוכל לסגת".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "שר החינוך ומ"מ מנכ"ל משרדו בוחרים ללכת היכן שנוח להם בוועדת החינוך ושם להציג היערכות לפתיחת שנת הלימודים שלא הולכת להיות בתיכונים. מצר על כך שהם שוב סרבו לבוא הנה לוועדה ולתת את התשובות האמיתיות על הביקורת הקשה כנגד המערכת ועל האזהרות לשביתה. חבל מאוד שמתייחסים כך לנושא כה חשוב בצורה כזו ולבחור ללכת לוועדת הבית ושם לא לתת תשובות. קורא לראש הממשלה להתערב בנושא כדי שייפתר המשבר בהקדם.
"אבוי לנו אם שוב תלמידי ישראל יסתובבו ברחובות – זו פגיעה אנושה עבורם. הנתון שנאמר שיש מחסור של 20% במורים מדאיג ביותר. מדינת ישראל השכילה לבזר חלק מהנושאים שבשליטתה כי בחוץ מנהלים את זה טוב יותר. שמענו כאן משני הצדדים, ההורים והמורים שמשרד החינוך מעורב בהכל וזה חלק מהבעיה. נדרשת חשיבה אמיתית איך לחזק את המערכת ע"י הורדת סמכויות והחלטות ממשרד החינוך לטובת אחרים".
ח"כ טלי גוטליב אמרה בדיון כי מעריכה ביותר את עבודת ארגון המורים וניכר שיו"ר מסור עבור הארגון בצורה מקצועית, "אבל אסור לנו בשום פנים ואופן לנהל את המו"מ על חשבון התלמידים. זה גורם לפגיעה במעמד המורה ופוגע בכולם כל השביתות. קוראת אליכם תחסכו מהתלמידים את הפגיעה הזו". ח"כ גוטליב סיפרה על בתה שבחינוך המיוחד וביקשה לחזק את צוותי החינוך המיוחד שלא שובתים לעולם – "אין לנו זכות קיום בלעדיכם. מגיעים לכם כל הכבוד שאצלכם זה פשוט וברור שבחינוך המיוחד תמיד שנת הלימודים נפתחת".
רן ארז, יו"ר ארגון המורים, עדכן בדיון על פגישה שנערכה אתמול בינו לבין שר האוצר ושר החינוך, "קרה בהחלט אירוע חיובי בפגישה ביננו. שר האוצר אמר שהוא רוצה להיכנס לאירוע. בחינוך העל יסודי אנו בחוסרים של 20% מהמורים, דוחסים תלמידים לכיתות כדי לסתום חורים במערכת, מקצרים את יום הלימודים כי אין מורים ועוד. יש אופטימיות עכשיו ששר האוצר לוקח את האחריות. עד עתה לא היה באמת שם מו"מ ענייני. ירדתי מהדרישות הראשונות אבל מהיכן שאנחנו היום לא נוכל לסגת. אנחנו נפעיל את סכסוך העבודה ב1 ספטמבר ולכן אין מבחינתי תחילת שנת הלימודים – מסיבה זו לא הגעתי לועדת החינוך ולא אגיע גם לאירוע של השלטון המקומי לפתיחת שנה"ל כי אין פתיחת שנה"ל. אומרים לנו תקחו מה שהארגונים האחרים לקחו ומה שהמורים האחרים קיבלו – אם אחרים עשו טעות גם אני יעשה טעות? אם הם לא ידעו לדרוש מה שמגיע, אני גם צריך ככה?"
לדברי ארז בדיון, משרד החינוך לא מסוגל גם להיות קובע מדינות גם מפקח גם מעסיק ומי שמנהל את הכל לבדו. "הוא לא יכול לעשות את זה – עובדה.משרד החינוך מתיימר לנהל את כל המערכת ולכן זה לא מתקדם צריך להעביר את החינוך לרשות המקומית וזה עפ"י החוק".
דני ליבוביץ, מנהל הגימנסיה העברית בירושלים וחבר בארגון מנהלי בתי"ס, אמר בדיון כי "לא בכדי יש קושי לגייס מנהלים ולשמר אותם המערכת . צריך הכרה בתפקיד של המנהל גיבוי ותשלום נכון.אנחנו חייבים אוטונומיה ניהולית – אנחנו לא מוציאים לפועל מדיניות. יש קושי אדיר בהגעה אל המשאבים שאני זכאי להם. כמות הבירוקרטיה והרגולציה מייאשת ומרפה ידיים".
צבי ליבוביץ, עמותת מורים מובילים לשינוי, אמר: "יש אחיזת צבת מאוד קשה מה לומדים, איך לומדים ומה נבחנים. משרד החינוך צריך לתת למנהלים כוח לפרוח ולהצליח".
נציגי מועצת התלמידים אמרו בדיון כי סימן השאלה הגדול מחזיר אותם לימי הקורונה – אין להם כל יציבות לגבי הלימודים, אין פעילות חברתית של בתי הספר והם רק מכירים את החברים דרך המסכים. "מי לוקח אחריות שנוכל לסיים 12 שנות לימוד בחינוך? מי אחראי שנוכל לעשות בגרויות בצורה נורמלית? למה שתלמידים יפגעו ולא ייסעו לפולין?" אמר איתי קובי, סגן יו"ר מועצת התלמידים.
מרום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "אין דבר יותר חשוב מביטחון עצמי וכל ילד צריך להאמין ביכולות שלו אבל במערכת החינוך אין לילד את זה. תעודת הסיום היא אוסף של מבחנים ואין כל מיומנויות. כמו כן צריך כאן תכנית אסטרטגית לקביעת מעמדו של המורה".
תגובות