
עמותת למען הילד בגיל הרך תייצג את ישראל בקפריסין
משלחת של העמותה למען הילד בגיל הרך הגיעה ללימסול-קפריסין, לכנס מקצועי של OMEP ארגון העל, אליו העמותה מסונפתOMEP . ארגון עולמי למען הילד בגיל הרך הוא הארגון העולמי היחיד שאיננו ממשלתי המתמקד בילדים ובילדות צעירים גילאי לידה עד 8 שנים. לארגון סניפים ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם ולו קשר הדוק ליוניס"ף, לאונסק"ו ולמועצת אירופה.
ל-OMEP שותפות הדוקה עם ארגונים ומוסדות מקצועיים למען הילד בארצות הברית בעיקר, וכן באירופה. הארגון מחולק לחמישה אזורים: אפריקה, אמריקה הדרומית והמרכזית, צפון אמריקה, אסיה והפסיפיק, אירופה. ישראל שייכת לאירופה.
נציגות המשלחת שתייצג את ישראל בכנס העולמי: מור דקל – יושבת ראש העמותה; ועד המנהל: פרופ' דורית ארם – ראש המעבדה לחקר הגיל הרך לייעוץ חינוכי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב; פרופ' עפרה קורת – פרופסור מן המניין בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן ומשמשת גם כראשת תוכנית הריס "למען תינוקות, פעוטות ומשפחותיהם בישראל". טליה וינברגר – עבדה בעבר במשרד החינוך כגננת, כמפקחת, כמדריכה מחוזית וכמנחת הורים וקבוצות. בעבר שימשה מדריכה ומרצה, כראש התוכנית להכשרה להוראה בגן וכראש התוכנית להסבת אקדמאים להוראה במכללת קיי. מתנדבת ועוסקת בליווי תהליכים אישיים בגישה חווייתית – "גוף ונפש".
בנוסף, מצטרפות אמינה נעאמנה אלעטאונה – מנהלת אשכול גנים ביישוב ביר אלמשאש ומנחה בקורס גננות מתחילות במכללה האקדמית ע"ש קיי בבאר שבע; שמחה סהר – עובדת סוציאלית, עבדה כמדריכה ומנחה במעונות רב תכליתיים לילדים בסיכון, פיתחה התערבות להורים ולצוותי עובדים בגיל הרך, הקימה מרכז מידע לפעילויות עם ילדים בגיל הרך; טוקה ילין-מור – ניהלה שנים רבות את האגף לגיל הרך בויצ"ו, הייתה אחראית על קליטת עליה במשרד הרווחה בשנות העלייה ההמונית מאתיופיה ומחבר העמים ומפקחת ארצית במטב בראשית דרכה.
הכנס יעסוק בנושא "איכות ושוויון בחינוך ובטיפוח בגיל הרך" ויקחו בו חלק נציגים מ-18 מדינות באירופה. הכנס יכלול הרצאות ודיונים בנושאים שעיקרם הגיל הרך. מור דקל תייצג את ישראל בכינוס השנתי של נשיאי המדינות ותציג את הפעולות של העמותה בישראל. בנוסף, שתיים מנציגות העמותה, פרופ' דורית ארם מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' עפרה קורת מאוניברסיטת בר-אילן, יציגו מחקרים שערכו.
המחקר של פרופ' ארם עוסק בהדרכת הורים במפגשים בתוך המסגרות החינוכיות לגיל הרך בשיתוף עם הגננות, תוך הכרות והתנסות במודל מחומש ההורות, המקנה כלים ועקרונות להתנהגות עם ילדיהם. התכנית מאפשרת לצוותים החינוכיים ולהורים במסגרות החינוך לדבר בשפה אחידה, משפרת את האקלים החינוכי במסגרת ומקרבת בין ההורים לצוותים החינוכיים.
המחקר של פרופ' קורת (בשיתוף עם וסג'ה עיסא) עסק בשאלה, האם תכנית ההתערבות של קריאת ספר בגיל הרך בחברה הערבית של אימהות לילדיהן תקדם את אמונות האימהות, את התנהגותן בפועל בעת הקריאה, ואת ההבנה החברתית רגשית והבנת הסיפור של הילדים. ממצאי המחקר מצביעים על יעילות חלקית של תוכנית התערבות בחברה הערבית, שנעשתה באמצעים טכנולוגיים מרחוק בקידום יכולת אמפתיה והבנת סיפור.
תגובות